Pages

ANIS INSAN CIPTAANNYA...

Monday, May 30, 2011

Moga Penantian ini di redhaiNya

assalamualaikum wbt..

celoteh si gadis yang tenang apabila bermulanya cuti sem.. =D

alhamdulillah akhirnya berakhir jugak suatu penantian. Allah sahaja yang tahu betapa strugglenya aku untuk hadapi sem 6 ini.. belajar dan terus belajar..

BERJALAN-JALAN??

nope..yess!! sangat-sangat banyaknyer berjalan.. kalau ada rakan-rakan yang miliki fb anis.. boleh nampak la daripada album-album yang ada..tapi x der satu pon yang memang betul2 untuk berjalan... that all about task..assignment yang betul-betul mendidik aku menjadi manusia dalam menghadapi dunia luar..

walaubagaimana pun, itu bukanlah perkara yang anis nak celoteh di sini.. cuti 2 3 minggu ni anis bersama abah sahaja. yang lain ada, tapi sedang menjalani hidup mereka untuk disempurnakan.. alhamdulillah...
anis pon melayan la cerita-cerita indon yang ada.. banyak melayan perasaan. minggu lepas anis habiskan masa di kelantan. thanks to aini sam, aini ishak n of coz for baba'in.. cuz melayan rakan sorang nie..

kat sana anis ada beli beberapa naskah buku tuk dijadikan teman.. emm.. for woman n about love.. but trust me.. buku untukmu wanita dan la tahzan pastinya x akan membosankan..

mm.. sebut sal wanita nie..mmg kronik..x pelik sekiranya anis katakan disini rosaknya wanita pasti akan meruntuhkan institusi keluarga dan membawa kehancuran sebuah negara. wanita boleh jadi punca dan sumber iman bagi kaum lelaki, boleh juga menjadi sumber dosa dan kebinasaan.

namun, anis sendiri pon selalu kalah dengan tuntutan hati.. soal didikan agama. Alasan.. coz anis da cukup besar untuk mencarinya.. segalanya terpulang.. take it or leave it.. aduss... memang payah bila berada lam lingkungan 18-23 nie.. dugaan utk mengecapi kebahagiaan hakiki..
tinggal lagi setahun tuk habiskan masa di universiti.. soalnya bila pelajaran bercampur aduk dengan cinta... haaa.... camner 2?

ok laa... kat sini anis nak berkongsi cerita cikit... it's all about love..love...love...

“Wanita lebih baik dan unggul dari lelaki dalam soal cinta. Wanita lebih mendalam cintanya dari lelaki, lebih ikhlas dalam cinta dan lebih besar pengorbanannya demi cinta. Wanita juga banyak menanggung penderitaan dalam cinta berbanding lelaki”

ok.. kat sini anis nak story sal sorang gadis nie.. dia seorang hamba Allah yang taat pada perintahNya.. soalnya sekarang gadis nie dalam kekeliruan untuk menerima seorang jejaka.. dia berkenalan dgn seorang jejeka tersebut melalui internet.. ternyata jejaka tersebut ikhlas sukakan gadis ini. tapi sampai bila mereka harus terus berhubung melalui internet? sedangkan perkenalan melalui internet merupakan perkara yang tersangat-sangat tak boleh dipercayai.. trust me... bukan 1 dalam 1000.. tapi 1 dalam 10,000 sahaja yang betul-betul rupa seindah khabar.. ramai lelaki yang hanya menutup kelemahan dan menunjukkan kebaikan kerana dunia internet hanyalah khayalan.. jadi gadis ini pon sedar akan hal ini.. dia tak percaya dengan kata-kata lelaki itu.. tapi perkanalan yang memakan masa yang lama itu sememangnya membenihkan harapan dan kasih dalam hati si gadis... chewahh.. ok... sekarang jejaka tersebut hendak meminang si gadis.. n si gadis yang hanya mampu mengikut kata-kata hati ini pon cuba mencari penyelesaian dengan menanyakan pendapat daripada hamba Allah yang lebih berpengalaman..

gadis yang cerdik adalah gadis yang mendengar suara hatinya dan peka atas kebimbangannya.. yelah.. kata hati patut dijadikan pelita dalam menerangi langkah hidup.. tapi kata hati berbaurkan nafsu sememangnya hanya membawa kepada kebinasaan.. jadi pendapat hamba Allah sorang nie menasihati gadis tersebut bertemu dengan jejaka ini..jalinkan hubungan kekeluargaan antara dua pihak.. dan buatlah solat istiqarah terlebih dahulu..

setelah itu.. si gadis pon buatlah solat istiqarah dan ternyata hatinya lebih dekat dengan lelaki itu.. si gadis ini pon x mampu menahan dosa dengan mendengar luahan cinta dari jejaka dan terus berhubung dengan internet sehingga perasaan itu tidak mampu dipertanggungjawabkan di hadapan Allah SWT di kiamat kelak..

masalahnya jejaka itu masih menuntut di luar negara dan masih memakan masa setahun untuk menghabiskan pelajarannya.. jadi gadis itu dinasihatkan agar kurangkan berhubung..dan doakan sahaja akan hubungan itu..kerana memanfaatkan masa dengan benda berfaedah ada baiknya daripada bingung dengan benda yang belom pasti.. renungkan ucapan Sayidina Ali r.a ini,
" Jika kamu memerlukan seseorang (tertumpu kepada satu orang), maka kamu akan menjadi tawanannya" jadi anis kasihan gadis tersebut..

mmm.... boleh percaya ker dengan hanya menunggu?? terpulang pada individu.. kerana Allah sahaja yang tahu apa yang terbaik buat hambanya..dan si gadis pon meneruskan hidupnya dengan bermanfaat... kalau anis di tempat gadis itu.. pastinya anis x sekuat gadis tu.. yelah.. lagipon anis bukanlah cukup berhati-hati dalam menyusun kata dan perbuatan.. tapi hanya doa sahaja yang dapat anis kirimkan pada gadis tersebut..

kalau ditanya pendapat anis.. lelaki itu seperti betul-betul ikhlas mahukan gadis tersebut.. apa x nya... dengan aurat dijaga.. pergaulan pon dijaga..dan sentiasa takot dengan dosa yang dilakukan... tp itulah.. haruslah sentiasa berhati-hati.. dan percayalah cinta dalam hati itu merupakan suatu anugerah.. jangan dipersiakan bila anda sudah mendapatkannya.. dan jagalah perlakuan.. Insyallah.. cinta itu milik anda...

haa... kat bawah nie lagu yang anis suka dengar.. entahla kenapa.. chewah.. macam dapat merasai jer... huhuu.. k.. layan.. salam..



Saturday, March 5, 2011

Mencuba yang baru =D

ASSALAMUALAIKUM WBT sekalian...

hari nie anis rasa hepi..
memandangkan umur anis nak mencecah 22 tahun.. rasanya x salah anis mencuba sesuatu yang baru... yelah.. orang kate ilmu kat dunia nie banyak sangat..

sampai ada satu ayat mengatakan kalau nak di tulis ilmu alam ada nie menggunakan dakwat lautan.. nescaya tidak terhitung banyaknya sehingga air laut ker
ing sekalipun.. lebih kurang macam tu la ayatnya...

berbalik kepada topik.. hari-hari yang anis jalani memang banyak sangat kerjaan yang perlu di lakukan.. setiap kali sebelum tidur pasti anis akan terfikir apa yang patut di buat pada hari esoknya.. maybe ini la yang dikatakan tahun akhir di universiti.. nak tergelak jugak anis baca post rakan-rakan kat fb.. ada la sorang kawan nie.. die post macam nie.. "

ado dok universiti hok xde final exam n test...nk daftar la...sene skit
haha... pape pon.. anis nak share something.. yang kasi anis syok sendiri pagi nie.. minggu depan anis ada 3 test n beberapa assgnmnt yang perlu dihantar (lebih kurang 2 3 assgnmnt jugak la.) memang hari-hari yang memenatkan..tambahan lagi sekarang da mula menceburi bidang perniagaan.. moga terus maju.. amiin..

haa...nie kat bawah anis nak share salah satu assgnmt yang kasi anis syok sendiri


for miss zanariah..this is for u.. totally created by nurul anis abdul halim
moga dapat markah tinggi-tinggi yep.. start from the white background.. pagi petang n malam baru dapat siapkan satu nie..pape pon tetap rasa syok sendiri... huhuu

by using de adobe photoshop yang da lama anis tinggalkan n sekarang kena refresh balik apa yang da dipelajari.. so anis made de title mencuba yang baru... =)

thanks jugak kat syuhaidah syukor coz bagi hint untuk anis fikir creative-creative...
luv this pic coz x ambik dari mana2 pic pon tuk hasilkan background camnie tapi lukis sdri.. papepon... alhamdulillah satu assgnmnt da siap.. assgnmnt yg nampak simple tapi take a long time tuk siapkan bagi orang yang x expert cam anis...

salam... =)


Tuesday, February 22, 2011

meow2 oh meow2

Assalamualaikum wbt tepat jam 1.01 pagi.. tengah2 kusyuk menyiapkan bab2 untuk proposal PSM anis rest kejap (ala-ala iklan tuk restkan minda) entri anis kali ini tentang kucing.. makhluk Allah yang sangat manja dan comel. tetapi awas. si comel ini boleh jadi garang apabila di ancam. jadi jangan lah kita usik si comel dari terus jadi manja+nakal. aduhai.. jujur. anis memang suka sangat kucing... (^_^) ini salah seekor kucing belaan anis




berbalik pada tujuan asal. jam 1.01 pagi mengingatkan anis kepada peristiwa 1.01 tghri tadi. peristiwa mengerikan pada anis. ditengah-tengah kesibukan traffic di Parit Raja yang sememangnya glamour dengan penyumbang kemalangan kedua paling besar di Malaysia. pancuan 4 roda yang anis pandu bergerak untuk pulang dari kelas. al maklumlah baru lepas traffic light. semua kereta bergerak laju.. di hadapan kereta anis adalah kereta putih besar gitu.. mewah n glamour. agaknya pemandunya itu bisnesman. sibuk bercalling sambil memandu secara tidak sengajanya melang
gar seekor kucing yang sedang melintas jalan raya. (4 lines) sedihnya melihat. kucing itu pon boleh perasan yang pemandu itu x kurangkan kelajuan pon bila dier cuba melintas terus cuba berlari selamatkan diri. tetapi sudah takdir digelek juga. ya rabbi..


anis dan 2 lagi sahabat da cemas da. meronta-ronta kucing tu kat tengah jalan. rasanya kaki nye yang patah.. berkepak2 sekali. nasiblah line jalan belah bertentangan x der kereta. coz anis da mengelak ke jalan tu. ikutkan hati mahu aje berhenti dan selamatkan kucing tu dari tengah-tengah jalan. tapi anis x mampu kerana traffic yang sangat sibuk ketika itu.. apa lagi.. menangisla kami yang melihatnya. kata kawan anis yang lalu di jalan itu 30 minit selepas kejadian, kucing tu still meronta-ronta di tengah jalan. Allah sahaja yang tahu betapa kecewa dalam hati nie sbb x berhenti bantu kucing tadi. pokoknya, lindungilah haiwan yang lemah ini.


kejadian ini bukanlah salah siapa-siapa tetapi Allah AWT menguji tahap simpati kita terhadap makhluk ciptaanNya yang tidak sehebat kita
jikalau betul kita ada sifat simpati

1) adakah kita lindungi haiwan yang berkeliaran ini daripada musibah?

2) cukup baikkah diri sendiri untuk menyedekahkan sebahagian rezeki kepada mereka?

3) adakah tangan yang sempurna itu suci dari menyakiti haiwan ini?
4) tidakkah ada perasaan bertanggungjawab dalam diri menyenangkan hati haiwan2 ini daripada terancam?
5) ikhlaslah menjawab soalan sudah cukupkah diri ini untuk menghormati haiwan2 ini sebagai ciptaan Allah SWT?


Sememangnya kita ciptaan Allah SWT yang sangat sempurna. tetapi ini bukanlah tiket untuk kita menghina haiwan. apatah lagi haiwan yang manja ini. apakah dosa mereka sehingga ada segelintir masyarakat yang sangaja menyiram kucing2 ini dengan air panas mendidih kerana kucing-kucing ini cuba meminta ehsan makanan di kedai-kedai makan. pernah sekali anis melihat satu blog tentang seekor kucing yang dipotong kedua belah kaki hadapannya oleh tauke kerana mencuri sedikit makanan. sangat menyayat hati. yelah.. bukan manusia sahaja yang tahu rasa lapar. sedangkan kita bila da lapar sangat emo+menggelabah malah sehingga wujud sifat pentingkan diri. nie link ke blog tersebut kakimotong.

jadi.. muhasabah lah diri kita sendiri. haiwan bukanlah makhluk ciptaan yang menyusahkan. malah mereka adalah makhluk yang sangat unik dan suci. malah jauh lagi suci dari hati manusia. jika kita nak disayangi, kita harus belajar sayangi yang lain jika kita nak dihormati, belajarlah hormati yang lain

Sunday, February 13, 2011

Lagu Sebagai Penghibur Hati..psikologi manusia

bila sejuk malam terasa.. mula la fikiran si gadis mengelamun.. =)
tapi... kemana perginya lamunan itu??

situasi 1 : si gadis sedang mengulangkaji pelajaran.

jika si gadis itu bosan atau nak hilangkan rasa mengantuk,
x perlu la si gadis risau.. mainkan saja lagu.. x perlulah si gadis nak menahan rasa mengantuk itu.

situasi 2 : si gadis dalam dilemma

hmm... penat bila jadi gadis ni. kerana penat memikirkan lamunan-lamunan yang entah penting atau tidak.. itu la hakikatnya menjadi seorang gadis.
mungkin remeh pada lelaki. namun besar bagi gadis. namun, anis x macam tu. besar bagi lelaki kecil bagi anis. huhu... yelah. pandangan anis satu sahaja. fikirkan yang penting dahulu.
yang akan datang kita fikirkan juga tapi cukuplah menjaga. x perlulah sampai buntu fikiran sebab belum masanya lagi. ehem..back to the topic.. bila dah jadi seorang gadis. memang lagu-lagulah yang menjadi peneman. dilemma tu dilemma la juga.. lagu dengarlah juga.. da memang faktanya lagu boleh menjadi suatu alat untuk menstabilkan perasaan dan menenangkan fikiran. <> tapi kalau la dapat rajinkan diri pergi ambil wudhu' dapat la juga pahalanya.. solat sunat di malam hari.. alhamdulillah... pesanan untuk diri sendiri juga... =)

situasi 3 : si gadis otaknya dah penat

yang ini memang memerlukan terapi lagu. al maklumlah bila umur meningkat, makin banyak tanggungjawab yang perlu di pikul.. hidup ini memang macam itu. stress sikit-sikit itu perkara biasa. penting! orang yang tidak ada perasaan stress x akan dapat hidup di tempat orang..
sebab bila kita stress maka ia di kira suatu masalah yang memerlukan skill untuk kita menyelesaikan masalah tersebut. jadi, orang macam ini memang indipendent. tahniah jika anda orangnya.. so, jika da xboleh nak fikir bila jadi macam ini. dengar la lagu.. insyallah release sikit.
tapi lagunya mestilah bertepatan.

ingatan :
1) janganlah kita dengar lagu yang mempunyai maksud yang menyeleweng
2) cukuplah setakat mendengar, jangan sampai kita terkeluar dari dunia yang nyata
3) lagu yang best! bukannya dengar kerana penyanyinya yang best!
4) kalau rasa-rasa lagu itu melalaikan baiklah elakkan

kat bawah ini lagu yang anis layan sekarang.. mula-mula biasa ajer bila dengar lagu ini..
tapi sekarang terlayan pula.. seronok juga =D






Sunday, January 23, 2011

Tatapan Si Gadis

Ciptaan Illahi terhadap kaum hawa sangat lah tinggi darjatnya..
betapa banyak kelebihan telah diberikan..
Namun, si gadis itu sering kali dikaitkan dengan lemah.. tidak berdaya..

an-nisa'..janganlah kita gusar..

lihatlah luasnya langit dan gahnya luatan.. tanah yang lapang..
dan tanaman yang subur..
semua itu sangat hebat. dan saling memerlukan antara satu sama lain..
hidup ini.. kita dilahirkan dengan pelbagai kelebihan yang berbeza-beza.
unitnya ciptaanMu ya rabbi..

maka adalah tanggungjawab kita untuk menjaganya..
mensyukuri nikmat kurniaan Illahi..
dan berzikir tanda mengingatiNya..

mudah-mudahan kita dalam keredhaanNya..amiin.. ya rabbal alaminn...



Buat Sang Pencinta

Nukilan ini buat diri ini yang lemah dalam arus percintaan sesama manusia.. namun tetap cuba gagahi kerana diri ini hanya harapkan 1 perkara..sesakali x mahu gagal... cinta dari Illahi...


Saturday, January 22, 2011

Perempuan Satu Anugerah

1. Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayangnya yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah s.a.w. akan hal tersebut, jawab Baginda s.a.w., "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia".

2. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah s.w..t. mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan

3. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah s.w.t. mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah s.w.t.

4. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.

5. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

6. Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit,maka Allah s.w.t. memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah s.w.t.

7. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah s.w.t. dan orang yang takutkan Allah s.w.t., akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

8. Barangsiapa membawa hadiah, (barang makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah).Hendakla­h mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

9. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah s.w.t. memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).

10. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa bulan Ramadhan,memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.

11. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 lelaki yang soleh.

12. Aisyah berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah s.a.w, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab Rasulullah s.a..w., "Suaminya". "Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah s.a.w, "Ibunya".

13. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.

14. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga sembahyang dan puasanya.

15. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

16. Syurga itu di bawah tapak kaki ibu.

17. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Nabi s.a.w) di dalam syurga.

18. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya syurga.

19. Daripada Aisyah r.a. "Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuan lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka."

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Fikirlah Segenap