Pages

ANIS INSAN CIPTAANNYA...

Thursday, January 20, 2011

Bala Menimpa Manusia..Adakah kerana dosa2 lalu?

Meratapi hari-hari yang berlalu telah banyak memuhasabah diriku... Ya Allah.. ampunilah dosa-dosaku..terlalu berat untuk ku menahan ujian ini..sesungguhnya aku tidak layak untuk masuk ke syurgamu..namun aku tidak mampu menahan seksa nerakamu. maka ampunilah dosa-dosaku..amiin..ya rabbal alamin..

Firman Allah SWT :

Bermaksud , "Dan jika sekiranya Allah menyiksa manusia disebabkan oleh perbuatan mereka, nescaya Dia tidak akan meninggalkan di atas permukaan bumi suatu makhluk yang melata pun. tetapi Allah menangguhkan penyiksaan mereka sampai waktu yang tertentu. Maka apabila datang ajal mereka maka sesungguhNya Allah Maha melihat keadaan hamba-hambaNya"
(Fathir :45)

Sesungguhnya terlalu banyak peristiwa yang tidak diingini menimpa manusia.Bukan kerana Allah itu zalim akan tetapi manusia itu sendiri melakukan kezaliman ke atas diri mereka sendiri maka untuk memberi pengajaran kepada manusia agar kembali kepada ajaran islam yang sebenar.

Bala atau bencana diturunkan oleh Allah bukan hanya terkena kepada orang-orang yang melakukan dosa malah akan meliputi kepada semua orang sama ada berdosa atau tidak. Itulah sebabnya kita wajib mencegah kemungkaran yang berlaku supaya azab dan bala bencana dapat dihindarkan. Walau bagaimanapun, ada ketikanya Allah menangguhkan bala bencana ke atas orang yang berdosa sehingga hari kiamat jika mereka tidak bertaubat dan memohon ampun. Allah memberi peluang kepada orang yang melakukan dosa dan maksiat itu bertaubat dan kembali mengabdikan diri kepada Allah serta memohon ampun di atas segala dosa yang dilakukan. Dengan cara yang demikian, jika mereka mendapat keampunan maka azab tidak akan menimpa diri mereka diakhirat kelak. Dan ingatlah Allah itu maha pengampun lagi maha mengasihani.. sedangkan para sahabat dahulunya bersedih apabila tidak ditimpa ujian.. ini kerana ujian itu penghapus dosa. Allah itu tidak menzalimi hamba-hambaNya.

Firman Allah SWT :
Bermaksud, "wahai orang-orang yang beriman, berzikirlah dengan menyebut nama Tuhanmu(Allah) zikir yang sebanyak-banyaknya. Dan bertasbihlah kepadaNya pagi dan petang. Dialah yg memberikan rahmat kepadamu dan malaikatNya memohon ampun untukmu supaya Dia mengeluarkan kamu daripada kegelapan kepada cahaya (yang terang) Dan adalah Dia Maha Penyayang kepada orang-orang yang beriman."
(Al-Ahzab: 41-43)

mudah-mudahan.. kita sentiasa menjaga diri dan agama kita..amiin


No comments:

Post a Comment

tq..i will give u feedback soon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Fikirlah Segenap