Pages

ANIS INSAN CIPTAANNYA...

Thursday, July 14, 2011

Sukan...Diet... Nak Jadi Kurus Ker???

Assalamualaikum wbt....

entry kali nie berkisarkan tentang penjagaan badan... apa x nya.. umur anis skrg da masuk 22.. mmg umur yg kerap di nobatkan dengan raja diet..so anis pon nak la bercakap pasal diet..tp mula-mulanya anis nak kata DIET + EXERCISE = BADAN SIHAT, OTAK CERDAS, DIRI TAMPIL BERKEYAKINAN. mmg perkara nie x dapat nak dipisahkan... terimalah hakikat...DIET...DIET...DIET...........jangan jadi cam kucing kat bawah nie yep



situasi 1 : umur 3-9 tahun..

kanak2 kuat makan.. sihat ker??

A : time umur camnie.. makan banyak mana pon xper.. sbb budak2.. mana lah banyak penyakit.

B: tp knp bdk2 x byk penyakit erk??

A: Eyh ko nie... kita kan da berumur.. da macam2 da kite makan.. x cukup udara yg kiter hirup ari2 agi. kompem la byk penyakit..

B: hmm... aku stju.. tp umur cam budak2 nie bagi aku dieorg sihat sbb dieorg kuat main.. berpeluh hari2... yg menengok pon boleh penat.

Situasi 2 : 10-17 thn

sihatkah mereka??

A: umur camnie pulak dieorg kuat berkawad.. kat sklh wajib yeorg bersukan n beruniform..

B: ha'ah... aku igt lagi dulu aku masuk kadet polis.. mmg tiap2 petang aku berkawad.. sronoknya zaman camnie..

A: eyh ko nie.. rindu2 pulak erk.. lau cakap pglmn umur time nie sampai ke malam pon x abis.. yg penting yeorg sihat da alhamdulillah.


Situasi 3 : 18-25

masih bersukan kah mereka??

A: err... no komen... yeorg da jadi penternak lemak da kot

B: Aish.. x baik cakap cam2... ada jer org kurus aku tgk.. ramai apa

A: OPSS!! Sori... tukar2.. pembekal penyakit la...yeorg kan kuat berjalan time nie..

B: hoii... nie lagi la..hadoii... tp betol la 2... kurus ke berisi ker sama jer.. penyakit datang bukan tgk kurus ke berisi.. lau badan x bersenam mmg antibody lemah la... lesu jer.. asid pon x terkeluar..

A: haa... betul kan kan?? yg kurus kena serang..yg berisi lagi mudah..

Situasi 4: 26-seterusnya

Mudah kena penyakit??

A: jangan la tanya cam2... takotnya..

B: aku pon takot.. kan umur camnie da sibuk cari duit.. urus rumah tangga.. mana sempat nak exercise lagi.. diet jelah yg mampu

A: diet pon boleh elak dari diseases jugak.. tp lau silap diet likup la ko...

A & B : Hmmmm......



haaa.... begitulah secara rawaknya kitaran diet n exercise lam kehidupan manusia..
actually D.I.E.T nie maksudnya apa?? perlu ker diet?? camne nak diet?

oklah... meh anis selesaikan persoalan2 nie..

Diet definition adalah food and drink considered in terms of its qualities, composition, and its effects on health.. haa... paham x? maknanya ambil makanan yg seimbang dan boleh menyihatkan tubuh badan.. itulah DIET...Bukannya maksud x makan. Or kononnya x lapar.. kesian tubuh tue.. islam marah taw..betul nie

Firman Allah s.w.t dalam Surah Al-Baqarah ayat 195:
“ Dan janganlah kamu menjatuhkan(mencampakkan) dirimu sendiri ke dalam kebinasaan”

haa... camtue la.. selain itu.. Ramai yang menganggap makanan dan minuman hanyalah sekadar untuk keperluan jasmani yang memberikan kekuatan disamping bermanfaat untuk menjaga kesihatan badan. Dalam Islam, makanan dan minuman bukan saja berperanan untuk keperluan jasmani. Makanan juga berperanan untuk membentuk rohani seorang Muslim supaya menjadi manusia yang berwibawa. Kita akui bahawa jasmani memerlukan makanan tetapi bukan dengan cara yang berlebihan sehingga boleh menjejaskan kesihatan badan. sebenarnya...badan memerlukan makanan sekadar untuk kekuatan fizikal dan mental. Lantaran itu RasullahS.A.W mengajar umat manusia cara untuk memenuhi keperluan fizikal bukan menurut nafsu dan berlebih-lebihan.

Di dalam sebuah hadis Baginda yang bermaksud:

Kami adalah satu kaum yang tidak akan makan melainkan bila terasa lapar
dan bila kami makan tidak pernah sampai kenyang.

Dalam usaha untuk mengisi keperluan jasmani ini, kita juga perlu pastikan setiap makanan itu halal pada zatnya atau cara memperolehinya.

Dalam surah Al-Baqarah ayat 168 Allah berfirman yang bermaksud:

Wahai manusia,makanlah apa yang ada di bumi,yang halal lagi baik dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan kerana sesungguhnya syaitan itu adalah musuh kamu yang terang dan nyata.

Sebenarnya makanan yang tidak baik,lebih-lebih lagi yang diharamkan merosakan diri manusia.Sedikit makanan yang halal sama ada halal pada zatnya atau halal pada cara memperolehinya adalah lebih diberkati daripada makanan dan minuman yang bertibun-timbun tetapi haram.

So, terang-teranglah ia merupakan satu rahmat kan kepada manusia apabila allah tidak menegah mereka memakan yang mendatangkaan manfaat dan kebaiakn untuk manusia itu sendiri, serta menegah daripada makan atau minum sesuatu yang mendatangkan mudarat dan keburukan sama ada untuk diri sendiri,keluarga atau masyarakat.


jadi... kat sini anis nak kongsi sikit tips utk DIET n Bersenam.. selamat beramal..


utk senaman menjadi fun n effective

1) Berhenti memberikan macam2 alasan : yelah... nanti2 la.. besok jelah.. mingg depan.. penat la arinie.. postpone ari len erk.. ngantok...

2) Fleksibel.. maknanya.. xperlulah lau arinie dapat bersenam abis sume jenis senaman kiter pulun.. balik2 badan da sakit. taubat x nak buat lagi. abis!! so,.. bahagi2kan laa. tiap2 ari jog la lam 1km. pastu wat len2 exercise secara gilir2.

3) Curi masa. means lau busy sangat2 dapat exercise 20 mnt pon cukup. something is always better than nothing. betol x??

4) jadikan rutin. ari2 kite mandikan? haa.. buat cam2. lau x bersenam lam seminggu gelisah satu badan.

5) set goal anda. lau anis nak turun 1 kg la kononnya.. xpon nak kecikkan lagi level tali pinggang.. or baju nie aku mesti padan tuk pakai time dinner weekend nie.. haa... baru semangat

6) gabungkan aktiviti. contohnya kan.. ikutkan rutin jog pagi. petang jalan2 dgn member.. apa kata pagi tue jog sambil jumpa member2 terus..ajak yeorg jog skali. kompem bising 1 padang

7) jangan obses. nnti otot anda sakit2.. lama2 cepat muak.. haa camner??

8) beri hadiah pada diri sendiri. cthnya cari kasut jog baru.. kan da semangat

9) cari teman. lau exercise sorang nie cepat bosan. so cari la member..

10) have fun!! bosan exercise tukar pada menari ker.. earobik ker.. fighting2 nie pon best jugak cam taekwondo n silat.. haa.. lagi syok!!

okeh.. gitu la... cara nak diet lak rasanya da boleh paham da dari definisi diet kan.. ikut ajer piramid makanan k.. jangan berlebih n berkurang.. jangan makan makanan yg boleh mendatangkan penyakit n paling penting sekali jangan tinggal waktu makan..

okeh sini ajer... salam... =)

Monday, July 11, 2011

rindunya nak balik umah...;p

Assalamualaikum wbt...

pagi yang membuat aku jadi cukup malas...bila da pandai bangun lambat mula la perangai tue menjadi-jadi (semakin serius sampai projek sarjana muda pon anis sanggup tunda).. Ya Allah... ringankanlah tulang anis tuk jadi rajin n bangun pagi2... even sem baru belom mula tp anis patut mulakan lebih awal.. mudah-mudahan sem depan x lah sekentar sem lepas..huhu.. kalau la bakal suami tahu perangai anis masa camnie... huhu.. malu den!!... haha!...

sebenarnya sengaja nak cakap sal perangai bangun lambat anis nie da serius sejak kebelakangan ni..huhu... itu bukanlah perangai yang elok kan... not good habit.. i must change!

pagi-pagi nie mulala mengalamun bila tengok pic-pic lam hp.. meh sini anis sharekan sikit2 pic yang anis tengok.

nie merupakan pemandangan dari atas stage(stage tu cam tempat nak bbq or tempat santai)



pic yang nie pulak pic tangki air kat kat belakang umah dengan pic bahagian parking kereta



yang nie pulak antara perhiasan pokok2 yang menemani pagar-pagar rumah




nie gambar tempat nak parking kat umah... haa... banyak pokok kan



ini pulak gambar bahagian kolam kat umah... ada 2 buah kolam ikan n satu kolam
kura-kura kak.uda.. tapi 1 jer kolam ikan yang guna satu lagi x der air...huhu


yang nie pulak stage yang tempat santai dari pic pertama tadi.. masih ingat??



haa... ini pulak pagar umah... da berkarat da pon.. tapi boleh la pakai lagi...alhamdulillah


yang nie pic kucing kat umah yang ngah mengusik ikan kat dalam kolam... nakal betol!!!



yang ni pulak nak tunjuk pokok2 kat stage umah... banyak kan??



okeh... kat pic nie pulak pokok yang anis dah cantekkan bentuknya...baik punyer kan?? hehee

yang nie pulak pic baby yang tengah penat tolong berkebun.. haus la tue... kejenya tengok je pon


tapi.................... baby nie comel kan..... olololooooo....ngeee~~ngeee~~~

haa..... nie la antara pic2 yang anis sempat upload... banyak x?? ini la yang dikata homesick... apa yang ada pada rumah yang kasi anis homesick?? lau dekat umah ada banyak sangat meow2... kat umah ada pokok2 yang boleh anis asahkan bakat design pokok bentuk camtu.. bentuk camnie...cantas2.... hehee....

kat umah jugak ada ma abah yang anis rindu sangat2... xcakap pon anis taw dieorang rindu anis.. huhuu... perasan... entry kali nie cam banyak bercerita pulak kan... hadoiii... sebenarnya nak cakap... rumahku syurgaku.. even banyak kekurangan pon.. kat c2 la tempat anis membesar.. hingga jadi seperti sekarang... luv u mom n dad... kalau la terengganu tue dekat ajer dengan batu pahat.... da lama da ans balik... hope kawan2 kat luar pon cam2... rajin-rajin kan la balik umah... senangkan hati bu bapa kita.. tolong pape yang patot... lau x dapat jangan lupa kirimkan doa buat mereka.. moga-moga mereka sentiasa selamat dan mendapat keredhaanNya.. amiin...

okeh... sini ajer.. kelas da nak start da nie... papai... salam

Sunday, July 10, 2011

thanks mom...i love u.,,



Assalamualaikum wbt...

rasanya rakan-rakan tengok pic di atas pon rakan-rakan taw ini tentang sambutan hari jadi anis yang genap ke-22.. terasa diri da semakin dewasa... huhu... hepi atau takut?? 2 2 anis rasa... yang pasti hidup mesti di teruskan...9hb7 pon da berlalu... okey... kat atas nie adalah kek hari jadi anis.. handmade cake yang dibuat oleh rakan2 anis sempena sambutan ulang tahun kelahiran anis... terharu.. tepat kul 12 dieorg wat kejutan kat dataran Batu Pahat.. memang best... time kasih kawan2 sekalian... moga Allah SWT membalas jasa baik kawan2 sekalian...

OH YA.... nama ANIS tu saya punya nama la kan... MOMO tu nama kucing kesayangan anis.. takut terkonfius pulak... =)..

Setelah genapnya 11hb 7... anis da x sabar nak menunggu hari ma menalefon untuk mengucapkan selamat hari jadi buat anis... then masa tu jugak panggilan telefon dari ma... berbual panjang la anis.. then anis buat-buat merajuk coz x der ucapan harijadi.. ma cakap

"ma da ingat da masa eppy(anis) balik umah tempoh hari.. kan da dapat 2 pasang baju.. ma beli awal2 sebab ma nak jadi orang pertama yang sambut hari jadi eppy.."

wah..cover baik punya.. ;p.. tapi betul lah... seminggu awal sebelum tarikh hari jadi anis...hmm... terharu... ma sentiasa mahukan yang terbaik buat anis... bank pon masuk tiap2 minggu... tiap2 kali col mesti ingatkan anis sal jaga solat n maruah... tarikh2 penting tuk beribadat pon ma selalu ingatkan... tapi anis... terasa berat menanggung dosa ini... kini umur anis da 22 tahun.. Ya Allah.. lembutkanlah hatiku untuk sentiasa melakukan ibadah kepadaMu....


okeyla.. sebenarnya anis bukan nak berkongsi pengalaman anis... tapi anis nak berkongsi kisah saat-saat anis dan juga rakan-rakan dilahirkan di dunia... moga-moga kisah ini boleh melembutkan hati kita untuk sentiasa mendoakan syurga buat ibu kita...

Surga ada di bawah telapak kaki ibu..

Suatu ketika seorang bayi siap untuk dilahirkan ke dunia..


Menjelang diturunkan dia bertanya kepada Tuhan, "Para malaikat di sini mengatakan bahwa besok Engkau akan mengirimkanku ke dunia, tetapi bagaimana cara saya hidup di sana? Saya begitu kecil dan lemah." kata di bayi
Tuhan menjawab, "Aku telah memilih satu malaikat untukmu, ia akan menjaga dan mengasihimu."



"Tapi di surga, apa yang saya lakukan hanyalah bernyanyi dan tertawa, ini cukup bagi saya untuk bahagia." demikian kata si bayi.

Tuhanpun menjawab, "Malaikatmu akan bernyanyi dan tersenyum untukmu setiap hari dan kamu akan merasakan kehangatan cintanya dan jadi lebih berbahagia."
Si bayipun bertanya kembali, "Dan apa yang dapat saya lakukan saat saya ingin berbicara kepada-Mu?"

Sekali lagi Tuhan menjawab,"Malaikatmu akan mengajarkan bagaimana cara kamu berdoa"
Si bayipun masih belum puas, iapun bertanya lagi, "Saya mendengar bahwa di bumi banyak orang jahat, siapa yang akan melindungi saya?"
Dengan penuh kesabaran Tuhanpun menjawab, "Malaikatmu akan melindungimu, dengan taruhan jiwanya sekalipun."

Si bayipun tetap belum puas dan melanjutkan pertanyaannya, "Tapi saya akan bersedih karena tidak melihat Engkau lagi."
Dan Tuhanpun menjawab. "Malaikatmu akan menceritakan kepadamu tentang Aku, dan akan mengajarkan bagaimana agar kamu bisa kembali kepada-Ku walaupun sesungguhnya Aku selalu berada di sisimu."


Saat itu surga begitu tenangnya, sehingga suara dari bumi dapat terdengar dan sang anak dengan suara lirih bertanya, "Tuhan... Jika saya harus pergi sekarang, bisakah Engkau memberitahuku siapa nama malaikat di rumahku nanti?"

Tuhanpun menjawab, "Kamu dapat memanggil malaikatmu..

IBU...


Kenanglah Ibu yang menyayangimu...

Untuk ibu yang selalu meneteskan air mata ketika kau pergi..

Ingatkah engkau ketika ibumu rela tidur tanpa selimut demi melihatmu tidur nyenyak dengan dua selimut membalut tubuhmu?
Ingatkah engkau ketika jemari ibu mengusap lembut kepalamu?.. Dan ingatkah engkau ketika air mata menetes dari mata ibumu ketika ia melihatmu terbaring sakit?

Sesekali jenguklah ibumu yang selalu menantikan kepulanganmu di rumah tempat kau dilahirkan

Kembalilah memohon maaf pada ibumu yang selalu rindu akan senyumanmu

Jangan biarkan engkau kehilangan saat-saat yang akan kau rindukan di masa datang, ketika ibu telah tiada..

Tak ada lagi yang berdiri di depan pintu menyambut kita

Tak ada lagi senyuman indah.. Tanda bahagia,



Yang ada hanyalah kamar yang kosong tiada penghuninya,

yang ada hanyalah baju yang digantung di lemari kamarnya

Tak ada lagi dan tak akan ada lagi yang meneteskan air mata

mendo'akanmu di setiap hembusan nafasnya


Kembalilah segera.. Peluklah ibu yang selalu menyayangimu..

Ciumlah kaki ibu yg selalu merindukanmu dan berikanlah yang terbaik diakhir hayatnya

Kenanglah semua cinta dan kasih sayangnya..

Ibu.. Maafkan aku. Sampai kapanpun jasamu tak akan terbalas..

Sunday, June 26, 2011

Because Human Beings Are Born Weak

Because human beings are born weak... no need to pretend strong....this is the word that i always use now...

bagi diriku.. dan juga sahabat-sahabat sekalian. sabagai hamba dimuka bumi ini sememangnya kita sering dilanda dugaan dan cabaran yang akan mengukur tahap keimanan kita terhadap Allah SWT. ramai orang yang kecewa akan rebah jatuh tersungkur di dada bumi namun ada juga segelintir yang mampu ketawa dihadapan rakan-rakan..namun didalam hati penuh dengan tangisan.. harungilah hidup ini yang penuh cubaan kerana harapan yang ada sememangnya belom pasti untuk menguji kesabaran diri dan ketakwaan..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ada yang bersahabat..bercinta.. berkasih sayang...saling percaya mempercayai dan ada yang memulakan kehidupan baru bersama yang hamba Allah. namun syaitan sentiasa menguji keikhlasan perhubungan ini dengan melahirkan sikap khianat antara 2 hamba ini maka lahirlah perasaan tidak sabar dalam hati yang menjurus kedalam keputus asaan... katakanlah diri ini milik allah yang akan kembali kepada allah...agar mendapat keredhaan... ucapkanlah perkataan MAAF..

Tapi benar. Andai dia tidak mahu memaafkan, kamulah yang perlu mengambil langkah pertama. Ungkapkan kata keramat itu pada dia walaupun hatimu yang terluka. Leburkan egomu sendiri sebelum meleburkan ego yang lain! InsyaAllah sedikit sebanyak luka itu akan sembuh perlahan-lahan.

What you give, you get back. Itulah konsepnya. Moga-moga dengan sikapmu yang berhati mulia itu bisa melembutkan hatinya untuk meminta maaf kembali. Siapa tahu? Api tak mungkin dipadamkan dengan api bukan? Maka jadilah air.

tidak perlu memikirkan adalah anda yang bersalah... bayangkan jika esok kita sudah tiada.. peluang untuk mengucapkan perkataan maaf ini tidak akan dapat sampaikan dan tidak akan dapat menarik kita kesyurgaNya... Cermin diri. Muhasabah. Sempurnakah kita? Tidak. Begitu juga sahabatmu itu. Daripada mengenang kesilapannya yang cuma satu atau dua, apa kata kita hargai kebaikan dia yang lebih dari itu? Barulah terasa kemanisannya. InsyaAllah. maka fikirkan segala kebaikan dirinya dan keburukan kita padanya... maka kita sedar betapa lemahnya diri kita ini.. ucapkanlah maaf... tidak perlu tunjukkan anda betul kerana ia bukanlah caranya untuk mengatakan anda kuat tanpa dirinya...manusia saling memerlukan ... terimalah dengan seadanya..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

jikalau kita dilahirkan dalam keadaan yang serba cukup dan memiliki segala yang diperlukan jangan kita berasa cukup kuat untuk hadapi sebarang kemungkinan..boleh jadi kitalah insan yang paling lemah diantara rakan-rakan yang lain dalam menghadapinya.. bukanlah kita kuat sekiranya kita seorang yang pandai.. bukanlah kita kuat apabila kita memiliki kuasa.. kerana kuasa kekuatan yang paling unggul adalah keimanan.. Ingatlah Allah sentiasa menguji hamba-hambaNya.. dan bersabarlah kerana ujian-ujian itu adalah untuk meninggikan lagi darjat kita jika kita orang yang bertakwa..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

"Orang yang dapat menegur orang lain adalah orang yang sedia menerima teguran orang lain."

Sifat manusia yang diketahui ialah, hanya bersedia ditegur apabila dia yang memerlukan teguran tersebut. Contohnya, Si A pergi ke Si B dan ingin meminta teguran atau nasihat, ketika itu apa sahaja yang dikatakan oleh Si B akan di dengari dengan berlapang dada. Lain pula sekiranya seseorang yang tidak memerlukan teguran, tiba-tiba ditegur. Hanya setengah orang yang berjiwa besar sahaja yang boleh menerima teguran spontan tersebut, Manakala yang berjiwa kecil, akan terasa dan terus terseksa hati. Manusia memang tidak pernah lari daripada melakukan kesalahan, yang berbeza hanya banyak dan sedikit.

Teguran itu kebiasaannya bersifat membina, kerana apa yang tidak kita sedar kadang-kadang orang lain sudah sedar terlebih dahulu, persepsi kita lain, persepsi orang, lain. Sebab itu apabila ditegur, jangan terlalu cepat melenting dan menolak teguran tersebut. Kalau begitu, anda adalah orang paling rugi, kerana anda berpeluang membina diri anda tetapi awal-awal lagi anda sudah merobohkannya. Kata Hukama, "Orang biasa akan marah apabila dikritik oleh orang lain, manakala orang yang mulia ialah mereka yang memperbaiki diri daripada kritikan orang lain. Seharusnya begini lah resam kehidupan kita".

Manusia memerlukan 'cermin' bagi bagi meneliti diri. Orang disekeliling adalah cermin bagi kita. Cuba bayangkan anda bercukur misai tanpa bercermin. Bukankah susah?

Ingat..

Setiap orang yang menegur pasti sedia juga ditegur. Ramai yang tidak mampu lakukan ini. Hanya suka menegur tetapi tidak pula suka ditegur. Sebab itu penting apabila menegur isyaratkan terlebih dahulu, teguran itu adalah terlebih dahulu untuk diri sendiri. Ingat! Apabila anda menuding jari terhadap kesilapan orang lain, sebenarnya 3 jari anda telah menuding kepada diri anda sendiri. Itu adatnya. jadi, tidak perlulah kita berasa kuat jika kita merasakan orang lain salah dan perlu ditegur.. boleh jadi kita yang perlu ditegur terlebih dahulu.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Apabila terujinya seseorang hamba, maka segala mehnah dari-Nya itu adalah sebagai penghapus dosa yang menggantikan hukuman di akhirat kelak. Kadangkala apabila diuji, kita merasa cukup kuat dan kental jiwa untuk menempuh segala dugaan yang mendatang, namun ada masanya pula kita cukup lemah dan merasa hampir rebah dalam perjuangan meniti kehidupan.

Ada kalanya kita berupaya melepasi ujian itu, namun ada kalanya juga kita merasakan tidak berupaya menghadapinya lantas merungut dengan apa yang berlaku. Sesungguhnya tidak kita nafikan, ada ketika kita tidak mampu mengelak daripada menghadapi tekanan dalam menjalani kehidupan. Pelbagai tekanan dihadapi menyebabkan kita hilang semangat dalam menempuh cabaran dan dugaan yang datang silih berganti atau secara bertimpa-timpa.

Lihatlah betapa lemah dan kerdilnya kita, begitu cepat hilang pergantungan sedangkan Allah SWT sedang menduga.

'Jikalau dugaan ini tiada, sudah tentu aku begini...'
'Jikalau ini tidak terjadi sudah tentu aku begitu.... '

Apakah kita fikir kita lebih tahu dari Dia yang menciptakan kita? Dan apakah kita fikir kita sebenarnya lebih tahu apa yang terbaik untuk kita?


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Inilah jawapan Allah tehadap persoalan yang kadangkala timbul dalam hidup kita.

Kenapa semua ini terjadi padaku?

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (Al-Baqarah : 216)

Kenapa terlalu berat ujian ini?

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan Kesanggupannya." (Al-Baqarah : 286)

Terasa kehidupan ini sudah tiada maknanya lagi bagiku. Mengapa?

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." (Ali Imraan : 139)

"... ..dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." (Yusuf : 87)

Bagaimana harus ku hadapi semua ini?

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk." (Al-Baqarah : 45)

Apa yang akan kudapat daripada semua ini?

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.." (At-Taubah : 111)

Kepada siapa harus aku berharap?

"Cukuplah ! Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal." (At-Taubah : 129)

Berimankah aku?

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta?" (Al-Ankabut : 2-3)

Renungi dan redhalah terhadap ketentuan Allah SWT. Pasti tersingkap hikmah yang tersembunyi di sebalik setiap ujian-Nya. Bersabarlah duhai hati. Moga kita menjadi hamba yang redha dan diredhai-Nya.

Ya Allah..Telah Kau jadikan Aku Begitu Sempurna

Ya Allah... aku masih bernafas sekarang... sihat segalanya....

Aku punyai teman-teman yang sangat menyayangiku..menjaga diriku.. yang turut bersedih apabila aku bersedih dan yang tersenyum bila aku gembira..

aku punyai si Dia yang turut menyayangi diriku.. yang menjaga diriku..maka aku tidak leka kerana mencintaiNya...
Aku memiliki tubuh badan, fizikal, dan akal yang sihat.. yang sempurna..cukup semuanya...

aku memiliki harta.. wang di bank yang tidak pernah kering... ada yang menanggung hidupku... cukup semuanya...

umurku baru mencecah 22 tahun.. aku sudah memiliki pelbagai kemudahan... ada punyai kereta yang lebih 3 thn aku menggunakannya..dan aku juga sering berpeluang untuk menikmati dipelbagai ruang2 yang ada dimuka bumi ini...

aku punyai wang yang cukup untuk menanggung hidupku di universiti... aku punyai result yang bagus....kerana masa depanku dan aku mahukan senyuman yang terukir dibibir kedua ibubapaku....

ilmuNya sangat luas... tidak tersempat aku untuk mengejarnya... tapi ilmuNya aku cuba mengecapinya walaupun sangat sedikit... dan Dia mengizinkanNya....

kerana itu,... aku pastinya akan cuba untuk mengingati kata-kata yang sering dilupai...

Ya Allah..Alhamdulillah, aku seorang Muslim
Ya Allah..Alhamdulillah, aku hidup sekarang
Ya Allah..Alhamdulillah, aku dapat bernafas sekarang
Ya Allah..Alhamdulillah, aku sihat sekarang

Ya Allah..Alhamdulillah, aku sempurna fizikal
Ya Allah..Alhamdulillah, aku ada rumah
Ya Allah..Alhamdulillah, aku ada ibu dan bapa
Ya Allah..Alhamdulillah, aku dapat makan
Ya Allah..Alhamdulillah, aku dapat minum
Ya Allah..Alhamdulillah, aku dapat pakaian
Ya Allah..Alhamdulillah, aku ada kerja
Ya Allah..Alhamdulillah, aku dapat bersekolah
Ya Allah..Alhamdulillah, aku hidup dalam keadaan aman
Ya Allah..Alhamdulillah, aku dapat berhibur (cara yang terbatas)
Ya Allah..Alhamdulillah, aku ada sahabat
Ya Allah..Alhamdulillah, aku dapat tidur dengan nyenyak
Ya Allah..Alhamdulillah, aku dapat menikmati udara segar
Ya Allah..Alhamdulillah
Ya Allah..Alhamdulillah!

Fikirkan, ramai manusia yang mengakui dia Islam, tetapi, adakah dia sudah melaksanakan tanggungjawabnya sebagai seorang Islam? Adakah hidupnya mengikut cara Islam? Solat 5 waktu? Puasa? Baca Al-Quran? Adakah kita bersyukur dengan nikmat ini?

Fikirkan, kita sedang bernafas sekarang, adakah kita gunakan hayat kita dengan sebaiknya? Adakah kita bersyukur dengan nikmat ini?

Fikirkan, kita sihat, tanpa penyakit buat masa sekarang, adakah kita gunakan masa sihat kita dengan sebaiknya? Dan adakah kita marah atau mengeluh dengan Allah jika kita ada penyakit? Ingat, penyakit merupakan tanda kasih Allah supaya kita ingat pada-Nya..SubhanAllah.. Adakah kita bersyukur dengan nikmat ini?

Fikirkan, kita ada rumah, makanan, minuman,pakaian dan pelbagai nikmat dari segi harta.. adakah kita makan dan minum, kita mulakan dengan Bismillah? Adakah kita menutup aurat ketika berpakaian dan kerana Allah Ta'ala? Adakah kita berhias mengikut cara Islam? Adakah kita bersyukur dengan nikmat ini?

Fikirkan, kita dapat berhibur (melalui cara terbatas), tetapi kadang-kadang kita terlupa, terlebih berhibur, lalai dan leka..

Fikirkan, kita hidup di Malaysia.. negara yang aman daripada peperangan (tidak termasuk perang politik). Kita dapat tidur dengan nyenyak, tiada bunyi bom, pistol dan segala jenis senjata. Tidak seperti di Iraq, Bosnia dan sebagainya. Adakah kita bersyukur dengan nikmat ini? Seperti dalam Surah Ar-Rahman..Allah menekankan ayat ini sebanyak 31 kali.

"Maka nikmat Tuhan kamu yang mana satukah yang kamu dustakan?" (Surah Ar-Rahman)

Kerana manusia itu mudah lupa, lalai dan leka dengan nikmat Allah yang terlalu banyak ini sehingga tidak terkira. Kadang-kadang kita lupa nak ucapkan:

"Terima kasih ya Allah! Terima Kasih! Alhamdulillah, nikmat yang Engkau berikan kepada ku amat banyak! Syukran ya Allah!"

Kadang-kadang kita lupa nak berterima kasih kepada Allah dengan cara beribadah kepada-Nya..kita lupa...lalai..

Kadang-kadang kita terlalu banyak merungut, "Kenapa aku tak dapat yang ini? Kenapa Allah kasi aku yang ini?!"

Tetapi kita tidak sedar, kita tak tanamkan dalam diri bahawa Allah itu Maha Mengetahui. Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba-hamba-Nya.. Kadang-kadang kita tidak sedar, Allah hanya meminjamkan kekayaan Dia kepada kita, tetapi kita? Dengan kekayaan itulah kita gunakan untuk menentang Tuhan Yang menciptakan alam ini.. Na'uzubillah..

Sahabat-sahabat sekalian, marilah kita muhasabah diri masing-masing..

Monday, May 30, 2011

Moga Penantian ini di redhaiNya

assalamualaikum wbt..

celoteh si gadis yang tenang apabila bermulanya cuti sem.. =D

alhamdulillah akhirnya berakhir jugak suatu penantian. Allah sahaja yang tahu betapa strugglenya aku untuk hadapi sem 6 ini.. belajar dan terus belajar..

BERJALAN-JALAN??

nope..yess!! sangat-sangat banyaknyer berjalan.. kalau ada rakan-rakan yang miliki fb anis.. boleh nampak la daripada album-album yang ada..tapi x der satu pon yang memang betul2 untuk berjalan... that all about task..assignment yang betul-betul mendidik aku menjadi manusia dalam menghadapi dunia luar..

walaubagaimana pun, itu bukanlah perkara yang anis nak celoteh di sini.. cuti 2 3 minggu ni anis bersama abah sahaja. yang lain ada, tapi sedang menjalani hidup mereka untuk disempurnakan.. alhamdulillah...
anis pon melayan la cerita-cerita indon yang ada.. banyak melayan perasaan. minggu lepas anis habiskan masa di kelantan. thanks to aini sam, aini ishak n of coz for baba'in.. cuz melayan rakan sorang nie..

kat sana anis ada beli beberapa naskah buku tuk dijadikan teman.. emm.. for woman n about love.. but trust me.. buku untukmu wanita dan la tahzan pastinya x akan membosankan..

mm.. sebut sal wanita nie..mmg kronik..x pelik sekiranya anis katakan disini rosaknya wanita pasti akan meruntuhkan institusi keluarga dan membawa kehancuran sebuah negara. wanita boleh jadi punca dan sumber iman bagi kaum lelaki, boleh juga menjadi sumber dosa dan kebinasaan.

namun, anis sendiri pon selalu kalah dengan tuntutan hati.. soal didikan agama. Alasan.. coz anis da cukup besar untuk mencarinya.. segalanya terpulang.. take it or leave it.. aduss... memang payah bila berada lam lingkungan 18-23 nie.. dugaan utk mengecapi kebahagiaan hakiki..
tinggal lagi setahun tuk habiskan masa di universiti.. soalnya bila pelajaran bercampur aduk dengan cinta... haaa.... camner 2?

ok laa... kat sini anis nak berkongsi cerita cikit... it's all about love..love...love...

“Wanita lebih baik dan unggul dari lelaki dalam soal cinta. Wanita lebih mendalam cintanya dari lelaki, lebih ikhlas dalam cinta dan lebih besar pengorbanannya demi cinta. Wanita juga banyak menanggung penderitaan dalam cinta berbanding lelaki”

ok.. kat sini anis nak story sal sorang gadis nie.. dia seorang hamba Allah yang taat pada perintahNya.. soalnya sekarang gadis nie dalam kekeliruan untuk menerima seorang jejaka.. dia berkenalan dgn seorang jejeka tersebut melalui internet.. ternyata jejaka tersebut ikhlas sukakan gadis ini. tapi sampai bila mereka harus terus berhubung melalui internet? sedangkan perkenalan melalui internet merupakan perkara yang tersangat-sangat tak boleh dipercayai.. trust me... bukan 1 dalam 1000.. tapi 1 dalam 10,000 sahaja yang betul-betul rupa seindah khabar.. ramai lelaki yang hanya menutup kelemahan dan menunjukkan kebaikan kerana dunia internet hanyalah khayalan.. jadi gadis ini pon sedar akan hal ini.. dia tak percaya dengan kata-kata lelaki itu.. tapi perkanalan yang memakan masa yang lama itu sememangnya membenihkan harapan dan kasih dalam hati si gadis... chewahh.. ok... sekarang jejaka tersebut hendak meminang si gadis.. n si gadis yang hanya mampu mengikut kata-kata hati ini pon cuba mencari penyelesaian dengan menanyakan pendapat daripada hamba Allah yang lebih berpengalaman..

gadis yang cerdik adalah gadis yang mendengar suara hatinya dan peka atas kebimbangannya.. yelah.. kata hati patut dijadikan pelita dalam menerangi langkah hidup.. tapi kata hati berbaurkan nafsu sememangnya hanya membawa kepada kebinasaan.. jadi pendapat hamba Allah sorang nie menasihati gadis tersebut bertemu dengan jejaka ini..jalinkan hubungan kekeluargaan antara dua pihak.. dan buatlah solat istiqarah terlebih dahulu..

setelah itu.. si gadis pon buatlah solat istiqarah dan ternyata hatinya lebih dekat dengan lelaki itu.. si gadis ini pon x mampu menahan dosa dengan mendengar luahan cinta dari jejaka dan terus berhubung dengan internet sehingga perasaan itu tidak mampu dipertanggungjawabkan di hadapan Allah SWT di kiamat kelak..

masalahnya jejaka itu masih menuntut di luar negara dan masih memakan masa setahun untuk menghabiskan pelajarannya.. jadi gadis itu dinasihatkan agar kurangkan berhubung..dan doakan sahaja akan hubungan itu..kerana memanfaatkan masa dengan benda berfaedah ada baiknya daripada bingung dengan benda yang belom pasti.. renungkan ucapan Sayidina Ali r.a ini,
" Jika kamu memerlukan seseorang (tertumpu kepada satu orang), maka kamu akan menjadi tawanannya" jadi anis kasihan gadis tersebut..

mmm.... boleh percaya ker dengan hanya menunggu?? terpulang pada individu.. kerana Allah sahaja yang tahu apa yang terbaik buat hambanya..dan si gadis pon meneruskan hidupnya dengan bermanfaat... kalau anis di tempat gadis itu.. pastinya anis x sekuat gadis tu.. yelah.. lagipon anis bukanlah cukup berhati-hati dalam menyusun kata dan perbuatan.. tapi hanya doa sahaja yang dapat anis kirimkan pada gadis tersebut..

kalau ditanya pendapat anis.. lelaki itu seperti betul-betul ikhlas mahukan gadis tersebut.. apa x nya... dengan aurat dijaga.. pergaulan pon dijaga..dan sentiasa takot dengan dosa yang dilakukan... tp itulah.. haruslah sentiasa berhati-hati.. dan percayalah cinta dalam hati itu merupakan suatu anugerah.. jangan dipersiakan bila anda sudah mendapatkannya.. dan jagalah perlakuan.. Insyallah.. cinta itu milik anda...

haa... kat bawah nie lagu yang anis suka dengar.. entahla kenapa.. chewah.. macam dapat merasai jer... huhuu.. k.. layan.. salam..



Saturday, March 5, 2011

Mencuba yang baru =D

ASSALAMUALAIKUM WBT sekalian...

hari nie anis rasa hepi..
memandangkan umur anis nak mencecah 22 tahun.. rasanya x salah anis mencuba sesuatu yang baru... yelah.. orang kate ilmu kat dunia nie banyak sangat..

sampai ada satu ayat mengatakan kalau nak di tulis ilmu alam ada nie menggunakan dakwat lautan.. nescaya tidak terhitung banyaknya sehingga air laut ker
ing sekalipun.. lebih kurang macam tu la ayatnya...

berbalik kepada topik.. hari-hari yang anis jalani memang banyak sangat kerjaan yang perlu di lakukan.. setiap kali sebelum tidur pasti anis akan terfikir apa yang patut di buat pada hari esoknya.. maybe ini la yang dikatakan tahun akhir di universiti.. nak tergelak jugak anis baca post rakan-rakan kat fb.. ada la sorang kawan nie.. die post macam nie.. "

ado dok universiti hok xde final exam n test...nk daftar la...sene skit
haha... pape pon.. anis nak share something.. yang kasi anis syok sendiri pagi nie.. minggu depan anis ada 3 test n beberapa assgnmnt yang perlu dihantar (lebih kurang 2 3 assgnmnt jugak la.) memang hari-hari yang memenatkan..tambahan lagi sekarang da mula menceburi bidang perniagaan.. moga terus maju.. amiin..

haa...nie kat bawah anis nak share salah satu assgnmt yang kasi anis syok sendiri


for miss zanariah..this is for u.. totally created by nurul anis abdul halim
moga dapat markah tinggi-tinggi yep.. start from the white background.. pagi petang n malam baru dapat siapkan satu nie..pape pon tetap rasa syok sendiri... huhuu

by using de adobe photoshop yang da lama anis tinggalkan n sekarang kena refresh balik apa yang da dipelajari.. so anis made de title mencuba yang baru... =)

thanks jugak kat syuhaidah syukor coz bagi hint untuk anis fikir creative-creative...
luv this pic coz x ambik dari mana2 pic pon tuk hasilkan background camnie tapi lukis sdri.. papepon... alhamdulillah satu assgnmnt da siap.. assgnmnt yg nampak simple tapi take a long time tuk siapkan bagi orang yang x expert cam anis...

salam... =)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Fikirlah Segenap