Pages

ANIS INSAN CIPTAANNYA...

Sunday, August 21, 2011

Jom Jadi Jutawan Dgn Pelaburan BIJAK!!!

Assalamualaikum wbt rakan2 di luar sana...

Wahh....da lama x berkongsi ilmu dekat blog.. bukannya sibuk sangat skrg tapi ada saja kerjaan yg menghalang nak menaip.. kadang2 tenet kat umah nie slow jugak...tapi bab nak jadi jutawan nie so anis curi gak masa tuk kongsi ilmu dengan rakan2..haaa.....jutawan muda B-)

okeh la.. Jutawan means money?? betol x? hmm.... kalau tanya soklan nie mesti ramai yg kata YA.. tapi x kurang jugak yg akan menyangkal dengan berkata jutawan ilmu laa... jutawan pahala la.. macam2 la.. anis x kata salah tapi benda pertama yang sampai dalam kepala pastinya DUIT!!!

ada orang cakap ada duit tapi xder ilmu lama2 duit jadi habuk jugak.. ada orang cakap ada ilmu tapi x der duit xleh buat apa2...tapi duit n ilmu tue sampai kemana sebenarnya?? hakikatnya bila nyawa dipisahkan oleh jasad then kat situ jelah hentinya..kata nak jadi jutawan..nak jadi jutawan nie kena la bijak tuk menjawab soalan anis nie.. haaa

okehla rakan2 semua.. fokus entry anis kali nie sebenarnya nak bercerita tentang sebuah surau kat kampung anis nie. dulu masa anis kecik2 anis notis jugak surau nie x hidup sangat. tapi alhamdulillah bila da besar surau nie menunjukkan cahaya yang menerangi penduduk kg anis. even namanya surau pon tapi cukup 5 waktu orang sembahyang berjemaah.. alhamdulillah.... syukur sangat2.. ma and abah anis pon x ketinggalan tuk turut serta dalam jemaah.

okeylaa.. suatu pagi masa ustaz bertazkirah selepas solat subuh, ustaz mengakhiri tazkirahnya dengan mengatakan surau ni akan diroboh... tapi,.. akan dibina dengan sebuah masjid yang boleh memuatkan 100 orang jemaah. akan ditukarkan kipas dengan aircond dan sebagainya.. so bila balik hari tu anis tanya la abah anis.. bila nak buat masjid n mana dapat dana? yelaa... bukannya mudah utk dapatkan dana sebegitu untuk membina masjid di kampung anis yg x der la besar mana pon..

abah : dana?? mana ada dana nyer eppy.. ustaz tue yang derma duit 60ribu tuk bina masjid..
eppy(me) : ustaz bagi rm60,000?? banyaknyer sedekah..huhuu... ustaz tu kaya ker abah??
abah : hmmm.. orang bisnes.. x jadi jutawan pon boleh jah nak derma
eppy(me) : abah bagi apa? beli simen sikit pon dah boleh da abah
abah : simen ke... mozek ke.. okey jugak.. pahala masuk x berhenti selagi masjid tu x runtuh..insyallah

[ translate from kelate to BM standard ]


okey... wut de point?? de point is mana la nak cari orang bukan jutawan yang sanggup bagi 60ribu kat masjid? apalah sangat 60ribu kalau nak dibandingkan dgn sekumpulan jemaah yang dapat solat dengan kusyuk...selesa...mengaji... bertadarus alquran dibulan puasa.. kanak2 yg belajar mengaji di situ..sekumpulan manusia yg dapat menimba ilmu disitu apabila sesi tazkirah selepas subuh dan maghrib.. masyaAllah.. hanya Dia yg mampu membalas jasa ustaz tersebut.. bukankah ini yang dikatakan pelaburan yang bijak??

okey,.. mai anis bercerita lagi pegalaman anis semasa dibumi mekah dahulu.. anis nie kirenya pendatang la kan kat tempat orang.. tempat yang baru bagi anis.. orang2 yg x dikenali dan sememangnya sah2 berbeza cara berpakaian dan rupa mereka..masing2 sibuk mengejar pahala sebagai bekal untuk mereka di akhirat nanti.. yelah.. kejar akhirat dapat dunia jugak kan... ruginya rasa bila berada di malaysia.. namun..hanya Dia yg Maha mengetahui yang terbaik buat hamba2Nya..tempat bukan penghalang.. igt tue anis... huhuu.... okey.. kat situ ada orang yang kaya dan ada yang daif sangat.. tapi masing2 hanya ada satu tumpuan iaitu mendekatkan diri kepadaNya... ada yang berselawat dari siang hingga ke malam.. ada yang x berhenti2 solat dan menunaikan ibadah umrah.. ada yang x henti-henti bersedekah.. dan macam2 la lagi.. anis pegi bersama keluarga..dan alhamdulillah perjalanan kami teratur.. segalanya kami cuba lakukan kerana peluang bukannya datang bergolek.. namun.. tempoh masa disana hanyalah 2 minggu.. rasanya masih x cukup bekal yang di bawa untuk ke akhirat... ustaz kat situ kata kepada kami.. x perlulah bersedekah kepada peminta sedekah ditepi jalan kerena mereka bukannya masuk menunaikan solat berjemaah apabila masuk waktunya.. mereka tu kadang2 sindiket tuk kumpul duit... ternyata betul kata2 ustaz... cukup waktu kereta mewah datang utk ambil mereka pulang.. jadi sisa2 wang yg masih ada dinasihati oleh ustaz digunakan untuk membeli al-quran dan diletakkan didalam masjidil haram dan masjid nabawi.. insyallah... selagi al-quran itu masih disitu.. sampai ke kubur pun pahala masih mengalir masuk...

bukan kah itu namanya pelaburan akhirat?? anda sibuk tapi ada orang diluar sana yg bersolat di masjid dan menggunakan al-quran tersebut... lama2 jadi jutawan jugak kan?? wet rm20 ringgit tuk beli al-quran tu boleh jadi berjuta2 huruf al-quran dibaca oleh muslimin tanpa pengetahuan anda... bayangkan.. dapat cash.. x perlu loan.. jadi.. buatlah pelaburan yang bijak.. moga2 hidup kita diberkati dan diredhaiNya... Amin....

wasalam...

No comments:

Post a Comment

tq..i will give u feedback soon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Fikirlah Segenap